Dolegliwości bólowe spowodowane stresem — profilaktyka i leczenie

stres

Bardzo często ogromne emocje, z jakimi związany jest długofalowy stres, doprowadzają do rozstroju organizmu, powodując najróżniejsze stany bólowe. Do najczęstszych objawów związanych z silnymi emocjami można zaliczyć  ból głowy, nudności, biegunkę, ból żołądka, pocenie się, a nawet drżenie rąk i nóg. Wszystkie te dolegliwości prowadzą do wyniszczenia i wycieńczenia organizmu.

Jakie są obecnie źródła stresu?

Przez tysiące lat stres był reakcją człowieka na zagrożenie życia i mocno związany był potrzebą przetrwania. W procesie ewolucji i wraz z postępem okazało się, że człowiek nie ma już potencjalnego zagrożenia w postaci drapieżników czyhających na jego życie, jednak nadal do funkcjonowania potrzebuje stresu, który jest niejako wyznacznikiem jego drogi działania. Obecnie organizm ludzki przeprogramował się i nie znajdując w otoczeniu bodźca, który wskazywałby na możliwość utraty zdrowia lub życia, zaczął reagować stresem na trudne sytuacje, które pojawiają się w codziennym życiu. Stresujące mogą być niepowodzenia w szkole i w pracy, kłopoty ze zrealizowaniem powierzonych zadań, nieporozumienia z bliskimi, sąsiadami lub współpracownikami, czy zbyt wysokie wymagania w stosunku do własnych możliwości. Kumulacja tych wszystkich bodźców bardzo często doprowadza do stopniowego wyniszczenia organizmu i prowadzi do różnych zaburzeń, takich jak stany bólowe, bezsenność i wzmożone napięcie mięśni spowodowane stresem.

Profilaktyka – sposoby na unikanie i zmniejszanie stresu

Wiele osób, które na co dzień zmagają się z wieloma stresującymi sytuacjami, zastanawia się, co warto zrobić, żeby zredukować poziom nerwowości i zapobiegać stanom, które powodują silny ból. Takich sposobów na redukcję stresu jest wiele i należą do nich:

• regularna aktywność fizyczna dzięki, której w organizmie pojawiają się endorfiny, czyli hormony szczęścia,
  • odpowiednio skomponowana dieta,
  • planowanie i zarządzanie czasem,
  • wyciszenie w postaci odpoczynku, znalezienia pochłaniającego hobby,
  • kontakt z naturą,
  • dbałość o wystarczającą ilość snu,
  • unikanie źródła stresu.

Choć wszystkie wymienione podpowiedzi mogą wydawać się oczywiste i proste, to rzeczywistość pokazuje, że  jest zupełnie inaczej. U osób, które cierpią na stany bólowe spowodowane silnym stresem, bardzo często dochodzi do chaosu w życiu w najprostszych aspektach. Dlatego próbując zapobiegać sytuacjom stresowym, dobrze jest systematycznie wdrażać każdy z tych punktów.

Skuteczne leczenie stresu – kiedy udać się do specjalisty?

Choć zdenerwowanie to naturalna reakcja ludzkiego organizmu, to w przypadku zbyt często pojawiającego się stresu, należy odpowiednio reagować. Gdy żadne próby ukojenia nerwów nie pomagają, a organizm wysyła sygnały w postaci często pojawiającego się bólu głowy, mięśni, a nawet zaciskania żuchwy, to czas na wizytę u specjalisty, który pomoże w rozwiązaniu problemu. Czasem wystarczy rozmowa z drugim człowiekiem, żeby poziom stresu był mniejszy, jednak są przypadki, w których nie da się obejść bez konkretnego leczenia farmakologicznego.

Decyzja o podjęciu współpracy z psychoterapeutą to najlepszy z możliwych kroków, które pomogą poznać tajniki postępowania w przypadku pojawienia się nerwowości. Edukacja z zakresu rozpoznawania i walki ze stresem to skuteczny sposób na uświadomienie pacjentów i naukę samodzielności w tym zakresie. Bardzo pomocne mogą okazać się ćwiczenia oddechowe, stretching , Yoga, rozluźnianie mięśni karku, a także wyciszające medytacje.