Akupunktura jako wsparcie zabiegów fizjoterapeutycznych. Jakie korzyści niesie ze sobą medycyna chińska?

akupunktura

Leczenie bólu, zwłaszcza silnych bólów związanych ze stanami zapalnymi i chorobami przewlekłymi, jest wieloaspektowym procesem, na który składa się kilka elementów, w tym: farmakoterapia, psychoterapia, fizjoterapia oraz zabiegi dodatkowe, takie jak akupunktura. Ta ostatnia jest jedną z niefarmakologicznych metod, często wystarczającą, by pacjent odczuł wyraźną poprawę po zabiegu. Jednym z elementów naszej praktyki fizjoterapeutycznej jest wykorzystanie akupunktury jako metody wspomagającej leczenie

Tradycyjna Medycyna Chińska jest szkołą leczenia. Pozytywne efekty jej zastosowania obserwowane w środowisku medycznym oraz przez samych pacjentów spełniając funkcję uzupełniania medycyny konwencjonalnej. Wszystko ma swoją cykliczność,pory roku, dzień noc, zegar biologiczny a w nim funkcjonowanie organów, gdzie możemy zauważyć współpracę oraz podobieństwo organów np. wątroba i pęcherzyk żółciowy, żołądek śledziona itd. Systemowe podejście, które jest stosowane w medycynie wschodniej fundamentalnie różni się od zachodniego modelu leczenia. Tradycyjna Medycyna Chińska traktuje ludzki organizm jako jeden system, a wszystkie jego części składowe są powiązane oraz oddziaływują między sobą. Tak więc, aby wiedzieć, na które punkty akupunkturowe należy oddziaływać, terapeuta powinien spojrzeć na ludzki organizm jako tzw. sieć energetyczną, w której oddziaływanie na jeden element układu wpływa na jego całość.

Energia w żywym organizmie krąży wzdłuż zdefiniowanych kanałów, zwanych meridianami które tworzą przestrzenną niezwykle rozgałęzioną sieć Niedobory energii mogą wystąpić zarówno z powodu aktywności fizycznej, jak i psychicznej, emocjonalnej czy też intelektualnej. Zgodnie z medycyną chińską, wszystkie powyższe zachowania zużywają tę samą energię, a objawem niedoboru energii jest po prostu zmęczenie. W stanie zmęczenia organizm nie jest zdolny do znoszenia normalnych obciążeń.

Akupunktura – czym jest, na co pomaga?

Akupunktura jest kompletnym protokołem medycznym, którego celem jest korygowanie nierównowagi energii w organizmie. Od chwili powstania w Chinach ponad 2500 lat temu, akupunktura była tradycyjnie stosowana w zapobieganiu, diagnozowaniu i leczeniu chorób oraz poprawie ogólnego stanu zdrowia. Zabiegi akupunktury mogą być alternatywą, a przynajmniej uzupełnieniem terapii, dla osób borykających się z bólami przewlekłymi. Codzienne przyjmowanie ogromnych dawek leków nie pozostaje bez wpływu na organizm, zwłaszcza na nerki, wątrobę i żołądek.

Badania wykazały, że igły akupunkturowe wpływają na aktywność adenozyny, plazminy – aminokwasu, który staje się aktywny w skórze po urazie w celu złagodzenia bólu. Oprócz tego warto wspomnieć, że stymulowane są enkefaliny, które powodują redukcję objawów bólowych w pierwszej sekundzie po zabiegu.

Może to tłumaczyć częściowo, dlaczego uśmierzanie bólu jest często doświadczane jako jedna z zalet akupunktury . Wykorzystując również w tym celu badania termowizji pokazano ,że podczas stosowania akupunktury zwiększa się temperatura w naszym ciele w obszarach gdzie użyto igły,a to przyczynia się do wielu reakcji biochemicznych ,które stymulują komórki naszego ciała w procesie zdrowienia.

Akupunktura – jakie są wskazania?

Ponieważ celem akupunktury jest przywracanie równowagi energii, która przepływa przez ciało, korzyści z akupunktury mogą rozciągać się na szeroką skalę. Począwszy od zaburzeń

emocjonalnych (lęku, depresji) po problemy trawienne (mdłości, wymioty), zespół jelita drażliwego pomagać w zespołach bólowych spowodowanych urazem lub związanych z przewlekłą chorobą zwyrodnieniową, bólów głowy, skurczy menstruacyjnych, stanów zapalnych stawów,bóli pleców i astmy. Jest również pomocna w leczeniu problemów neurologicznych, takich jak migreny czy choroby Parkinsona. Może stanowić część rehabilitacji w urazach ortopedycznych,dolegliwościach związanych z bólami kręgosłupa, Chorobach układu oddechowego, w tym zapalenie zatok i astmy, zaburzeniach ginekologicznych i niepłodności, przy zmniejszeniu zmęczenia i poziomu uzależnień.

Badania w USA wskazują, że akupunktura może pomóc złagodzić przewlekły ból pleców, ból stomatologiczny, migrenowe bóle głowy, fibromialgię i objawy zapalenia kości i stawów. Wykazano, że pomaga w leczeniu zespołów bólowych emocjonalnych, takich jak zaburzenia stresu pourazowego, ale też zmniejsza mdłości wywołane chemioterapią. Ponieważ akupunktura ma tak wiele pozytywnych skutków dla organizmu z minimalną częstością występowania działań niepożądanych, często jest to rozważane przy tworzeniu planu leczenia medycyny integracyjnej

Czy akupunktura leczy ból?

Leczenie bólu, zwłaszcza silnych bólów związanych ze stanami zapalnymi i chorobami przewlekłymi, jest wieloaspektowym procesem, na który składa się kilka elementów, w tym: farmakoterapia, psychoterapia, fizjoterapia oraz zabiegi dodatkowe, takie jak akupunktura. Ta ostatnia jest jedną z niefarmakologicznych metod, często wystarczającą, by pacjent odczuł wyraźną poprawę po zabiegu. Innym razem konieczne jest dobranie kuracji złożonej, zgodnej z drabiną analgetyczną. Każdy człowiek ma inny próg bólu i dla każdego należy ułożyć osobny plan leczenia. Nie istnieje jedna, uniwersalna metoda. Akupunktura jest coraz częściej uznawana przez medycynę jako skuteczna alternatywa lub uzupełnia konwencjonalnego leczenia. Stosuje się ją w przypadku udaru mózgu, bólów głowy, skurczy menstruacyjnych, stanów zapalnych stawów, bóli pleców i astmy. Pomaga także pozbyć

się skutków ubocznych chemioterapii i nudności związanych z ciążą. Ponieważ akupunktura ma tak wiele pozytywnych skutków dla organizmu z minimalną częstością występowania działań niepożądanych, często jest to rozważane przy tworzeniu planu leczenia medycyny integracyjnej.

Jak wygląda pierwszy zabieg akupunktury?

Zazwyczaj pierwsza wizyta obejmuje kompleksowy wywiad dotyczący historii zdrowia, badanie pulsu oraz diagnostyka z języka i brzucha. Pytania, które są zawarte, mogą wydawać się dziwne. W tradycyjnej medycynie chińskiej, która obejmuje akupunkturę, medycynę ziołową, masaż i inne sposoby – przepływ energii i interakcja całego ciała są kluczami do diagnozowania wszystkich chorób fizycznych. Po wstępnej konsultacji i ocenie umieszcza się igły w ciele w różnych miejscach. Po nakłuciu można odczuwać chwilowe ostre lub gorące uczucie (choć wielu pacjentów przyznaje, że nie czuje żadnego bólu). Głębokość nakłuwania różni się w zależności od leczenia . Jednakże igły nie powinny być umieszczane wystarczająco głęboko, aby mogły przebić organy. Igły są zazwyczaj pozostawione na miejscu przez 5 do 20 minut, zwykle nie dłużej niż 60 minut, a następnie usuwane.

Jakie są przeciwwskazania do akupunktury?

Przeciwwskazaniami są: nowotwory, zaburzenia układu krwiotwórczego, ciąża, ostre i przewlekłe choroby zakaźne, ostre niewydolności narządów (płuc, serca), świeży zawał serca, aktywny reumatyzm, zakrzepy i zatory żylne, niektóre choroby skóry, otwarte rany, wysoka gorączka.

Jakie są skutki uboczne takiego zabiegu ?

Najczęstsze efekty uboczne to krwawienie i zasinienia w miejscu nakłucia, a także niewielki ból i bolesność.

Czy akupunktura boli?

Pacjenci często zastanawiają się, czy akupunktura boli, w końcu jest to zabieg polegający na wbijaniu igieł. Pragniemy uspokoić: akupunktura nie boli, choć wiele zależy od miejsca nakłucia i samopoczucia chorego. Zazwyczaj pacjent nie czuje igły albo odczuwa uszczypnięcie, które szybko ustępuje. Typowy zastrzyk jest znacznie bardziej nieprzyjemny.