Suche igłowanie

Na czym polega suche igłowanie?

Suche igłowanie (ang. dry needling) polega na wykorzystaniu specjalnych metalowych lub miedzianych igieł do nakłuwania określonych punktów spustowych (tzw. trigger points – TrP). Są to obszary w ciele wyróżniające się większym napięciem tkanki, zgrubieniem i miejscową bolesnością.

Miejsca te zwykle występują w obrębie pasm mięśniowo-powięziowych i odznaczają się wyjątkowo wysokim poziomem wrażliwości. Efektem tego jest duża tkliwość tych punktów, które dają silne dolegliwości bólowe (zwykle promieniujące lub rzutowane – odczuwane niekiedy w zupełnie innych strukturach). Co więcej, trigger points są stosunkowo łatwe do rozpoznania. Warto też wspomnieć, że punkty spustowe mogą powstawać w obrębie innych tkanek i struktury np. tkanki tłuszczowej, więzadeł czy też torebek otaczających połączenia stawowe.

Na co pomaga suche Igłowanie?

Suche igłowanie wykonuje się w celu łagodzenia bólu, redukcji napięcia mięśniowego, poprawy krążenia krwi, zmniejszenia stresu i napięcia, oraz poprawy ogólnego samopoczucia. Wskazania do suchej igłowania obejmują m.in. bóle mięśniowe i stawowe, migreny, stres, problemy z układem trawiennym oraz różne rodzaje bólu przewlekłego i ostrego.

Jak wygląda zabieg suchego igłowania?

Przed zabiegiem suchego igłowania przeprowadzony jest wywiad z pacjentem oraz diagnostyka. Przed zastosowaniem igieł informuje się pacjenta o przewidywanych odczuciach w trakcie zabiegu.

Igłę umieszcza się za pomocą aplikatura w brzuścu mięśniowym i wykonuje się nakłucia punktów spustowych, omijając naczynia krwionośne i nerwy. Rozluźnienie mięśni za pomocą igieł jest głębsze i skuteczniejsze w porównaniu z tradycyjnym masażem leczniczym.

Czy zabieg suchego igłowania jest bolesny?

W trakcie zabiegu suchego igłowania odczuwalne są skurcze mięśni jako fizjologiczna reakcja na igłę i większość osób przyznaje, że nie jest to bolesne. Odczucia takiego zabiegu zależne są też od tego czy jest to pierwszy zabieg, czy też kolejny oraz od indywidualnych reakcji na bodziec.

Jakie mogą wystąpić reakcje po zabiegu suchego igłowania?

Po zabiegu może wystąpić odczucie napięcia mięśni zwykle porównywalne do tego jak po wysiłku fizycznym czy treningu. Jest to bezpieczne i może utrzymywać się do 48 godzin. Czasem mogą pojawić się małe siniaki.

Suche igłowanie – wskazania
  • zbyt duże napięcie mięśni,
  • bóle pochodzące z tkanek miękkich,
  • tendinopatie,
  • bóle pochodzące z tkanki bliznowatej,
  • zespół bolesnego barku (tzw. barku zamrożonego),
  • stan zapalny rozcięgna podeszwowego stóp,
  • zespół ciasnoty podbarkowej,
  • zespół cieśni nadgarstka (ucisku nerwu pośrodkowego),
  • łokieć tenisisty, golfisty,
  • napięciowe bóle głowy,
  • zespoły bólowe kręgosłupa,
  • kolano biegacza i zespół pasma biodrowo-piszczelowego.
Suche igłowanie – przeciwwskazania
  • infekcja,
  • nowotwory,
  • zmiany skórne,