Terapia manualna -zastosowanie w praktyce fizjoterapeuty

fizjo2

Jedną z wielu  metod wykorzystywanych przez fizjoterapeutów jest terapia manualna, która polega na wykorzystaniu różnych technik mobilizacji i manipulacji na tkankach i stawach  Przed podjęciem terapii stosowana jest wnikliwa diagnostyka oraz indywidualnie dobrana   metoda leczenia. Dopiero po wnikliwej analizie, fizjoterapeuta może przejść do leczenia przez wdrożenie działań zgodnych z założeniami terapii manualnej.

Na czym polega terapia manualna?

Terapia manualna jest metodą leczenia, która pozwala na rozpoznanie, a także leczenie zaburzeń związanych z układem ruchu. Składa się ona z kilku etapów:

• wywiad z osobą chorą,
  • testy diagnostyczne,
  • wykonanie dodatkowych badań,
  • leczenie właściwe.

Celem terapii manualnej jest odblokowanie narządu ruchu i wyeliminowanie dolegliwości bólowych, które mogą pojawić się w wyniku różnego rodzaju schorzeń i blokad. Jednym z najczęstszych stanów chorobowych, które pojawiają się w obszarze narządów ruchu, jest zablokowanie stawu. . Podczas trwania terapii manualnej fizjoterapeuta wykorzystuje techniki powięziowe, mobilizacji tkanek oraz manipulacje na stawach.

Dodatkowo po takiej wizycie niezbędne jest wykonywanie ćwiczeń zadanych do domu w celu podtrzymania efektów leczenia .

Kto powinien skorzystać z terapii manualnej?

Terapia manualna przeznaczona jest dla osób, które obserwują u siebie problemy z układem ruchu, ale nie tylko. Pomoc fizjoterapeuty mogą rozważyć osoby, u których pojawiają się dolegliwości, takie jak:

• zawroty głowy,
  • migreny,
  • dolegliwości bólowe kręgosłupa  jak : rwa kulszowa, barkowa
  • ból karku,
  • dyskopatia,
  • zablokowanie stawów,
  • urazy, przeciążenie kręgosłupa, bóle mięśni.

Ten sposób leczenia przeznaczony jest dla osób w różnym przedziale wiekowym. Choć kryteria są dość szerokie, to jednak nie wszyscy mogą skorzystać z tego typu leczenia. Przeciwwskazaniem do zastosowania terapii manualnej są: stany zapalne,, nowotwory, zaburzenia psychiczne, złamania, zwichnięcia, wady wrodzone, a także osteoporoza.

Przygotowanie do wizyty u fizjoterapeuty

Na taką wizytę warto ubrać strój, który nie będzie krępował ruchów. Pomocne mogą okazać się również wyniki aktualnych badań, a także lista przyjmowanych leków. Podczas pierwszej wizyty może okazać się, że wiedza o stanie zdrowia pacjenta nie będzie wystarczająca. W takiej sytuacji fizjoterapeuta skieruje pacjenta na specjalistyczne badania. Terapia manualna to proces, który może trwać nawet kilka tygodni. Choć zazwyczaj efekty zauważalne są już po pierwszych sesjach, to mimo wszystko wiele schorzeń wymaga częstych i systematycznych wizyt.